Leden 2017

Yoram Raanan - obrazy

27. ledna 2017 v 21:38 Výtvarné umění
Podělím se s vámi o nalezené poklady. Stručně: židovský malíř, jehož některé obrazy jsou skutečně mocné. Z mnohých jiných mě zase bolí oči, ale to nevadí. Pro vás jsem vybrala ty nejlepší, přičemž úplně je na konci.

Něco, co zde neuvidíte, protože zdejší kurátoři musí vařit stokrát povařenou polívčičku z depozitářů a pomilionté nově nahlédnout tvorbu Zrzavého, Šimotovou. Hrozný úděl... A další várka absolventů akademií to nevytrhne, protože je to (většinou) pořád na jedno brdo.

Tedy k obrazům... z Raananova webu:



Shabbat Table Crowns



Bilaam



Shabbat Family Lighting

Obrana piva a hospod

2. ledna 2017 v 20:37 Společnost
Vážení, tentokrát se zaměřím na něco, co byste u abstinenta asi nečekali: obhajobu piva a hospod.

Jak jistě víte, zákonodárci, kteří se při své práci na zákonech obč/žerstvují v dobře zásobeném a cenově výhodném baru, se jali táhnout proti nezdravému způsobu života českého národa.


Pryč s kouřením!
Pryč s opilectvím!
Hřmí z poslaneckých lavic.

Zkrátka, těm dobrákům jde jen a jen o to, abychom byli zdraví na těle a dbají o to, seč mohou.
Dospělý člověk sotva může posoudit, kolik cigaret a piva je ještě pro jeho organismus snesitelné. Zákonodárci se tedy rozhodli věc zjednodušit. Nejprve se zakáže kouření. A basta.
A potom pivo. Je to totiž metla lidstva. U pivního národa by člověk skoro čekal, že lidi vyjdou do ulic, ba že možná z Blaníku vyrazí i dosud chrupající rytíři. Ale stále nic.
Hospodští nebudou pod vidinou zákau činnosti nakonec nalévat vůbec nikomu, protože kdo si vezme na triko, že se nějaký indián opije z jednoho piva a pak sedne za volant a vyvraždí půku obce, že ano.

Zdá se, že hospodské řemeslo a vůbec sláva českého přebornictví v pití piva nadobro vezme za své. Aneb co by si ani komunisti netroufli, to si troufne fašisticko-kapitalistická sebranka.

Ehm, a teď trochu (ne)vážněji. Proč mi to vlastně vůbec vadí, když se mě pivo a hospody netýkají?
To máte tak. Obhajuji svobodu se opít a obhajuji existenci hospod jako míst setkávání. Kde mohou lidé debatovat, seznamovat se, ano, občas jim k tomu dopomůže právě i ten alkohol. A občas je z toho nějaká polízanice. Ale to už patří k věci. Svoboda s sebou nese práva i odpovědnost. Právo se opít a odpovědnost za činy v opilosti spáchané. (Není bez zajímavosti, že v antice kdo šel v doprovodu Bacchově, byl považován za bohem požehnaného - a na jeho projevy se pohlíželo shovívavě.)
Vláda se nás snaží zbavit odpovědnosti tím, že nám sebere práva. Vězeň s klepety na rukou a s bachařem za prdelí je v bezpečí.

Bezpečnost a zdraví především!

Přirovnání k výchovnému táboru tu vůbec není od věci. Poslanci coby bachaři mají neustálou potřebu nás vychovávat.

Semiprohibice, která se chystá, je příprava na islamizaci. Machometáni, jak víme, jsou zásadně proti pití alkoholu. A v zemi plné hospod by se jim asi příliš nelíbilo.

Sociální stránka věci je z mého pohledu nejzávažnější. Hospoda je jedna z těch institucí, kde se můžete ohřát i v nejzapadlejší vísce, sehnat řemeslníka, dozvědět se místní klepy, zjistit, která nevěsta je ještě volná atd. atd. Vedle kostela patřila hospoda odjakživa k centrům dění (obyčejně se do ní šlo hned po mši).
***

Ještě přidám miniexkurs do tradice pití nápoje zvaného pivo.

Pivo patřilo ve středověku mezi bezpečné nápoje (voda byla často závadná) a v této naturálii dostávali dělníci i část mzdy. Jak uvidíte, pili jej ve velkém i mniši.

V období půstu denní spotřeba na jednoho mnicha prý činila 5-10 l.
Spotřeba byla v hornoněmeckých městech 0,3-1 litr na osobu a den, špitál(!) ve Wismaru uváděl ke konci 16. stol. 3 l. (zdroj)

V pol. 18. stol. dostávali ve Fulneku kupříkladu řezníci máz piva od kusu poraženého panského dobytka, zedníci dostávali za práci na panském 15 krejcarů a 2 mázy piva denně (tj. 4,5 dnešních piv). [1 máz = 1,07 l] (zdroj)

Pivo má zcela jiné účinky než třeba káva, rozšířená a návyková látka, která ovšem kapitalistům konvenuje, protože posiluje obchodního ducha, racionalismus a z těla ždímá potřebnou energii. Je to droga exploatační. Zatímco pivo obluzuje, přivádí k zuřivosti či k rozjařenosti. Uznejte, žedo dnešní racionální doby se nehodí.
Tak by mě zajímalo, čím bude pivo nahrazeno v pivním národě. Jestli se vrhneme na víru (mlácení hlavou o zem 5x denně může snad také navodit jakýsi trans), nebo budeme katovat jako Jemeni, vrhneme se na pěstování makovic...

Jsem věru zvědavá.